Elitele si arhitectura rezidentiala in Tarile Romane (sec. XIX-XX) editie de lux in piele

400,00RON


Elitele si arhitectura rezidentiala in Tarile Romane ( sec.XIX-XX)
Autor: Narcis Dorin Ion
Format: 24 x 28
Nr.pag. 528
Pret - 225 RON



Lucrarea Elitele si arhitectura rezidentiala în Tarile Române (sec. XIX-XX) îsi propune sa prezinte un subiect mai putin abordat pâna acum în istoriografia româna: cel al fostelor resedinte boieresti din România, cladiri care au început sa apara în spatiul nostru înca din secolul al XVI-lea si care au cunoscut perioada de maxim înflorire în cel de-al XIX-lea veac.
În special din a doua jumatate a veacului XIX, elita politica si aristocratica româneasca a încercat – si a si reusit – o racordare la modelele de civilizatie europeana, aceasta fiind o perioada fasta în care reprezentantii marilor familii boieresti si-au construit pe proprietatile lor de la tara palate si conace ce imitau, în general, stilurile arhitectonice la moda în Occidentul acelor vremuri. S-au ridicat astfel sute de conace boieresti, cele din Moldova imitând stilul neoclasic, foarte des întâlnit în Rusia tarilor, în timp ce cladirile din Muntenia s-au inspirat de la modelele occidentale, majoritatea comanditarilor facându-si studiile în Apus, unde au putut admira marile resedinte nobiliare si fastul vietii desfasurate în ele.
Lucrarea prezinta – în primul capitol, dedicat unor Arhitecturi rezidentiale reprezentative, urbane si rurale, în spatul românesc (sec. XIX-XX) – istoria urmatoarelor familii aristocratice si a resedintelor lor urbane sau rurale: Ghica (Bucuresti, Caciulati, Deleni), Callimachi (Stâncesti), Stirbey (Bucuresti, Buftea, Brasov, Darmanesti), Rosetti-Roznovanu (Stânca), Bratianu (Florica), Vacarescu (Manesti). Lucrarea trateaza evolutia arhitectonica a unor resedinte reprezentative din punct de vedere arhitectonic, istoric si cultural, reconstituirea atmosferei de epoca realizându-se prin incursiuni în istoria mentalitatilor si a imaginarului, în genealogia familiilor boieresti române sau în istoria colectiilor adapostite de aceste cladiri.

Capitolul al II-lea al acestei lucrari este închinat Arhitectilor, artistilor si decoratorilor din Tarile Române si România în secolele XIX-XX si analizeaza cele mai reprezentative monumente de arhitectura create de arhitectii straini si români care au lucrat în spatiul românesc timp de un veac si jumatate. Arhitecti, pictori, decoratori, artisti, ingineri – români sau straini – si-au pus amprenta asupra castelelor, palatelor, conacelor si caselor realizate pentru elita aristocratica si politica româneasca începând cu primele decenii ale secolului al XIX-lea. S-a construit mult în aceasta perioada, s-a cladit durabil la cererea unor comanditari bogati care-si facusera studiile în Occident, conturându-se o identitate arhitectonica în spatiul românesc. Opera arhitectilor straini (francezi, germani, austrieci, italieni) care au creat remarcabile monumente – civile sau religioase, comandate de stat sau de aristocrati – în cursul secolului al XIX-lea a fost continuata, în primele decenii ale veacului XX, de reprezentatii de frunte ai scolii române de arhitectura (Ion Mincu, Ion D. Berindei, Grigore Cerchez, Petre Antonescu, Nicolae Ghika-Budesti s.a.), care au creat si un stil propriu specific arhitecturii românesti.

Capitolul al III-lea al lucrarii încearca – pe baza documentelor inedite din Arhiva Comisiunii Monumentelor Istorice – sa reconstituie Destinul unor monumente istorice cu functie rezidentiala din România (1945-1955). Documentele analizate recompun destinul acestor monumente istorice în primul deceniu al puterii comuniste, perioada de mari framântari sociale si politice, în care reprezentantii „puterii populare” si-au îndreptat tirul luptei de clasa asupra aristocratiei române si – implicit – asupra proprietatilor rurale sau urbane ale acestora. A început astfel perioada cea mai nefasta din istoria multiseculara a acestor edificii, marcata de exproprieri, confiscari, distrugerea patrimoniului mobil si a colectiilor de arta adapostite în aceste cladiri sau chiar demolarea multora dintre ele. S-au pierdut astfel inestimabile colectii de arta, strânse cu pasiune de generatii întregi s-au incendiat si risipit biblioteci extrem de valoroase, mutilându-se astfel o parte din identitatea noastra culturala. Încercarile disperate ale proprietarilor de a-si salva casele si colectiile nu au dat, decât în foarte putine cazuri, rezultate. Comisiunea Monumentelor Istorice a clasat multe dintre aceste cladiri ca monument istoric, în speranta ca astfel vor fi ferite de distrugerile si jafurile patronate de noile autoritati comuniste. Eforturile lor au fost în mare parte ignorate de reprezentantii puterii comuniste, multe dintre aceste cladiri de patrimoniu fiind distruse, devastate sau demolate dupa un program bine stabilit. S-a adaugat la aceasta indiferenta localnicilor – care si-au însusit multe dintre lucrurile existente în aceste case – si destinatiile total inadecvate harazite unor cladiri cu functie rezidentiala (sedii de C.A.P., I.A.S., S.M.T., spitale, sanatorii, camine, primarii sau scoli).


Adauga in Cos:

  • Produs de: Narcis Dorin Ion

IP-ul dumneavoastra este: 54.224.100.134
Copyright © 2018 Oscar Print.